Algemene informatie voor huurders

Bij het zoeken naar een nieuwe huurwoning komt er veel op je af. Wat kun je van ons verwachten? Wat verwachten wij van jou? Hoe gaan bezichtigingen in zijn werk? Waar staan bepaalde kosten voor? Hieronder een aantal zaken extra toegelicht. Staat jouw vraag er niet bij? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder.

Inschrijfformulier en Nieuwsbrief

Heb je een huurwoning op onze website gevonden dan kun je je hiervoor aanmelden door het contactformulier in te vullen, vergeet niet om erbij te zetten om welke woning het gaat!

Na het aanmelden ontvang je per mail het inschrijfformulier. We vragen je deze zo volledig mogelijk in te vullen. Het is voor ons belangrijk om te weten wie jij bent en hoe jouw huidige woon en financiële situatie is. Aan het inschrijven zijn geen kosten verbonden. Vanzelfsprekend gaan we vertrouwelijk om met jouw persoonsgegevens.

Het kan zijn dat ons aanbod niet aansluit op jouw woonwensen. Wil je op de hoogte blijven van ons aanbod? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief via ons inschrijfformulier.

Inschrijfformulier

Bezichtigingen

Na aanmelding op onze website en het invullen van het inschrijfformulier ontvang je van ons meer informatie omtrent de bezichtiging.

Voor de bezichtiging werken wij met tijdvakken. We vragen je om altijd op tijd te komen, zodat iedereen evenveel tijd heeft om de woning te bekijken.

Bekijk ook: tips bij het bezichtigen van een huurwoning 

Na de bezichtiging kun je per mail aangeven of je in aanmerking wilt komen voor de woning. We nemen je dan mee in onze selectieprocedure. Hiervoor hebben wij een compleet ingevuld inschrijfformulier nodig inclusief alle bijlagen.

Het afronden van de selectieprocedure neemt meestal 3 tot 5 werkdagen in beslag. We willen iedereen de kans geven om gevraagde gegevens op te sturen. Helaas kunnen wij altijd maar één huurder plaatsen en kan het zijn dat jij het niet bent geworden. Niet getreurd! We kijken graag samen met jou verder.

Ben jij de gelukkige? Dan maken wij de intentieverklaring op. Deze dien je te ondertekenen voordat wij overgaan tot het opstellen van het huurovereenkomst.

Inkomenseisen en selectie

Wij werken niet met de veelal gestelde strenge inkomenseisen van 3 of 4 keer de kale huurprijs als bruto maandsalaris om in aanmerking te komen voor een woning. Natuurlijk is het wel belangrijk dat vooraf duidelijk is of je de gewenste woning kunt betalen.

Daarnaast werken wij voor vastgoedeigenaren, voor hen is het belangrijk dat wij geschikte huurders selecteren op basis van:

  • Inkomen in verhouding tot de huurprijs
  • Type arbeidscontract
  • Kredietwaardigheid
  • ID fraude
  • Doel gebruik huurwoning
  • Past jouw huishouden bij de huurwoning

Verder vinden wij een goede verstandhouding tussen huurder en verhuurder belangrijk. We verhuren daarom alleen aan de persoon/personen die bij de bezichtiging aanwezig is.

Heb je een vraag over hoe wij omgaan met jouw privacy? Neem dan contact met ons op. Wij doen er uiteraard alles aan verantwoordelijk om te gaan met jouw gegevens.

Borgsteller

In sommige gevallen kan het zijn dat je zelf niet genoeg inkomen hebt of nog geen vast contract hebt. In overleg is het mogelijk om een borgsteller op te geven.

Huurvoorwaarden

Wij maken voor zowel de huurovereenkomst als de algemene bepalingen gebruik van het Model door de Raad voor Onroerende Zaken (ROZ) op 20 maart 2017. Zie hiervoor de huurdersvoorwaarden.

Huurovereenkomst

Voorafgaand aan het tekenen van de huurovereenkomst en de sleuteloverdracht krijg je van ons de concept huurovereenkomst per mail opgestuurd. Op die manier heb je de mogelijkheid het contract rustig door te nemen en eventuele onduidelijkheden/vragen aan ons te stellen.

Basis gegevens huurovereenkomst:

  • De minimale huurperiode is 1 jaar (uitgezonderd gemeubileerde woningen).
  • De minimale leeftijd voor het huren van een woning is 18 jaar.
  • Opbouw huurprijs en servicekosten.
  • Bij het sluiten van een huurcontract vragen wij om een borgsom, de hoogte hiervan is afhankelijk van de woning.
  • Afhankelijk van de situatie kan het voorkomen dat wij ter verduidelijking van het dossier aanvullende gegevens vragen naast de gevraagde gegevens.

 

Servicekosten

Servicekosten zijn alle kosten van de huurwoning die bovenop de kale huur aan jou in rekening worden gebracht voor leveringen en diensten. Dit kan bijvoorbeeld gaan
om: verlichting openbare ruimtes; schoonmaakkosten openbare ruimtes; servicecontract intercom; servicecontract brandblussers; servicecontract lift; servicecontract cv;
kosten van beheerder en administratiekosten; bijdrage ongedierte preventie; bijdrage glasfonds.

Onder servicekosten kunnen ook vallen voorschot kosten voor verbruik van water, gas, elektriciteit, inclusief stookkosten als het gehuurde geen eigen meter heeft.

Per object kunnen deze kosten variëren, de kosten voor jouw huurwoning kun je terugvinden in jouw huurovereenkomst.

Elk jaar ontvang je van ons een afrekening, dit is een overzicht van de daadwerkelijk gemaakte servicekosten. Afhankelijk van de daadwerkelijke kosten krijg je een bedrag
terug of moet je bij betalen. Daarnaast wordt per jaar het nieuwe voorschot bedrag bepaald aan de hand van het verbruik van voorgaande jaar.

De sleuteloverdracht

In overleg met jou plannen wij de sleuteloverdacht, dit is ook de ingangsdatum van de huurovereenkomst. Tijdens de sleuteloverdracht lopen wij samen met jou de woning door, nemen we de meterstanden op en geven uitleg over het appartement. Vervolgens ben je verplicht om nog een aantal zaken zelf regelen:

  • Afsluiten watercontract
  • Afsluiten energie/gas contract (indien van toepassing)
  • Afsluiten W.A. verzekering
  • Inschrijven gemeente